esmaspäev, 7. november 2022

Käelised oskused

Mul õnnestus töölt kaubelda üks vaba päev ja pühendada see oma hobihariduse täiendamiseks. Nimelt lõppes just Saku Suurhallis mardilaat ning selle raames toimus käsitööhariduse seminar. 

Esinesid: 
  • Merlin Linde (Haridusministeerium, üldhariduse osakonna nõunik) - "Haridusministeeriumi lähituleviku vaade"
  • Yngve Rosenblad (OSKA peaanalüütik) - "Kas tuleviku tööturul leidub käelistele oskustele kohta?"
  • Madis Vasser (TÜ Arvutiteaduse instituudi virtuaalreaalsuse teadur, keskkonnaaktivist) - "Tulevik on glokaalne" 
  • Andreas Elme (anestesioloog) - "Arsti kätetöö on käsitöö" 
  • Aigar Vaigu (Eesti metroloogia keskasutuse AS Metrosert tegevjuht) - "Mõõtmine kui käsitöö" 
Minu lemmikettekanded olid Yngve Rosenbladi ja Madis Vasseri omad, Andreas Elme meeldis ka. Teised olid informatiivsed või lihtsalt "täiteks".

Mõned märksõnad, mida omale telefoni kiirelt kribasin. Kahjuks arutelule jääda ei saanud, sest ma pidin olema õhtul maal, naistele kindakudumist õpetamas :)

Riigi vaade ja õppekavad: 
  • Käsitööharidus kuulub tehnoloogia valdkonda
  • Peaks andma lapsele loova mõtlemise ja käelised oskused
  • Tööõpetus on poistel ja tüdrukutel koos 1.-2. klassis. Siis tuleb tehnoloogiaõpetus (huvipöhine kava, aga koolides sageli soopõhine) ja siis käsitöö ja kodundus. Rõhk meie rahvakultuuri elementidel. 
  • Poistel rahvakultuuriteemat pole sees, tüdrukutel rohkem. Riiklik õppekava ytleb et gruppidesse jagunemine ei tohi olla soopõhine, aga ka seda, et kinnast ja sokki ei pea kuduma (aga pead saama selgeks kudumise, tikkimise ja heegeldamise). 
  • Visiooniloome: Samad alused: rahvakultuurielemendid, kodundus, põhikäsitööliigid. Hetkel õpitulemusi hinnatakse ainete kaupa. Nüüd soovitakse koondada valdkonna peale kokku. Kool saab kujundada hübriidkava, et õpilaste vajaduse baasilt saaks kombineerida tehnoloogiakava ja käsitööd. 
Teoorias kõlas hästi, tagasiside oli hävitav, sest jäi mulje, et tegelikult praktikutelt sisendit pole eriti küsitud. Kui riik hakkab uuendama õppekava, on vaja koondada eksperdid, kes drafti koostaks ja sisendit annaks. Selleks korraldatakse riigihange, kus kirjeldatakse millised kriteeriumid peavad olema ekspertidel täidetud (kvalifikatsioon jne, ilmselt leiab need veebis, ma hetkel ei viitsi otsida). Selle baasilt moodustub siis komisjon, kes teemaga tegelema hakkab. Projekt peaks läbima avaliku arutelu, aga kõlama jäi nagu info üldse ei liiguks. Kuidas muidu seletada, et et isegi aineliidu esindaja ei ole kursis, kuidas kava koostatakse ja kes kuuluvad ekspertgruppi? 

Käis kordvalt läbi ka märkus, et kedagi ei sunnita sokki või kinnast kuduma. 2 nädalat tagasi olin sünnipäeval, kus 13aastane tüdruk kudus koolis sokki. Maakool, vanemapoolne õpetaja. Koovad. Õpetaja on vahel nagu "rong" ja noori pole kuskilt asemele võtta. Vist. Tüdruk tundus kohusetundlik ja ütles, et ta võib selle soki või kinda valmis kududa, aga miks ta peab? 

Siin teine näide ka. Et kui on see tagasisidestamise osa, kas siis kaasatakse ka alternatiivid ja ametikoolid? Mida nt Waldorf teeb teisiti kui tavakool? Mul on praegu grupis pooleks need, kelle lapsed käivad Waldorfis ja kelle omad tavakoolis. Mulle meeldib, kuidas nad (w-kooli lapsed) õpivad. Kõigepealt teevad lapsed omale ise vardad, proovivad nendega imiteerida kudumisvõtteid. Siis valmistavad oma flöödile pillikoti heegeltehnikas (kõigil on muusikaõpe). Seejärel koovad mütsi jämedamast lõngast. Aja jooksul, vanemaks saades liigutakse peenematele varrastele. Kindad ja sokid tulevad juba vastavalt lapse käekirjale kuni 2.0mm varrastega. Sama põhimõte on ka kodunduses. Nad kasvatavad mõne lapsevanema või vanavanema aias vilja, jahvatavad ja küpsevatavad leiba. Laps saab tervikpildi sellest, kust söök või materjal tuleb. Ka lammast niidavad ja villast teevad lõnga (ei söö lammast ära, etteruttavalt võin kinnitada, kuigi ka see oleks osa elutsüklist, tegelikult). 
Vanemad on tavakooli taustaga ja nende kudumisaeg jääbki sinna kohustusliku sokikudumise aega, sest isu läks ära, õpetajaga ei klappinud ja ei meeldinud üldse. Nüüd siis õpivad, sest on huvi ja aega.

Ma olen ise vaid tavakooliga kokku puutunud ja kõik alternatiivid on põnevad, seetõttu ei pruugi olla objektiivne, aga no kuidagi see toimib neil paremini. Eks lapsed ikka vinguvad ka, et miks peab, aga samas kõik saavad oma asjad tehtud. Vastavalt arengule ja tempole. Ja poisid ka koovad :) 
Ei, ma ei ole naiivne, muidugi ei saa samamoodi korraldada ka riikliku õpet, sest lapsed on erinevad, igale selline lähenemine ei sobi. On neid, kes ei sobi Waldorfsüsteemi ja neid, kellele sobib just väike kool W põhimõtetega rohkem kui riigi kombinaatkool. Aga lihtsalt mõttekohaks - mida sealt võtta annaks, et lapsed paremini hakkama saaksid?

***

Yngve Rosenblad (OSKA peaanalüütik) 
  • Käelised oskused tema enese näitel. Murdis sõrmeluu, 1.5h op (kuuldud fraasid nagu mehhaanika töötoast) 
  • Ortopeedi töö kellassepa kunst! 
  • Inseneridelt tagasiside Eestis: noortel on head IT oskused, aga käelised oskused kehvad. Puudub vilumus töôriistu kasutada, kehv materjalitundmine, oskuste kombineerimine nõrk. 
  • Kus on käelisi oskusi vaja? 
    • Meditsiinivaldkond; 
    • Mehhaanika, tehnikud; 
    • Juuksurid, iluteenused, massaaž; 
    • Meditsiiniseadmete tootmine (Käsitöölised eelistatud, nt need, kes oskavad pärleid tikkida)
    • Keevitajad (sama käeline osavus kui kirurgil või muusikul) 
    • Logopeed (vajab väga palju käelisi oskusi, laps õpib läbi mängu, logopeed leiutab-lõikab-kombineerib-heegeldab nukke jne); 
    • Ehitusvaldkond (klient tahab veatut viimistlust!) jne
      Üle 60% erialadest Eestis eeldab häid käelisi oskusi. 

  • Käsitöö- ja tehnoloogiaoskuste kandepind on palju laiem kui me arvame. 
  • Lugemissoovitus: 
    • Yuval Noah Harari 
    • David Goodbart “Head Hand Heart” 
  • Omandage katastroofioskused 
  • Kristi Jõeste kommentaar: lugege Richard Sennett’i “Taidur” (ingl k “Craftsman”) 
  • Aigar Vaigu kommentaar Rakett69 saate kogemustest: igal aastal on rohkem noori, kes jäävad jänni oma geniaalsete lahenduste realiseerimisega. Noored on enesekindlad, targad ja suurepäraste teoreetiliste oskustega, aga nende realiseerimisel jäävad hätta (käeline osavus, tööriistade kasutamine jne).
  • lego, pillimäng, käelised tegevused, käsitöö jne kriitilise tähtsusega, mida varem, seda parem. 
See oli mu lemmikettekanne! Ainult millega ma ehk nõus polnud, oli üks itaallaste viidatud artikkel, kus soovitati käelise oskuse arendamisega alustada vähemalt 12-13aastaselt. Minu meelest on siis juba hilja, see on püha teismelise aeg juba! 

***


Madis Vasser. Glokaalne tulevik. Aju ja arvutiteadlane. Energeetika ja kliima. Tingtehnoogiad 

Neli visiooni: 
1. Robotid teevad kõike, eksponentsiaalne kasv pidev. Siin domineerivad rahainimesed ja suurtootmine. 
2. Tarbimine ületab keskkonna kandevõimet, peaks midagi tegema. Teeme muudatused selliselt, et kõigil läheks hasti. Roheline kasv. EU praegune strateegia 
3. Juhitud kahanemine. Veendunud et #2 pole tehtav. Jalajälje viid alla Euroopas, aga jalg läheb Hiinasse. Lokaalsus, pead oskama toota ja asjad kestavad. 
4. Lähme graafikukõverast rämedalt üles ja tuleme kõvasti alla, peaaegu põhja. Kollaps. 

3.-4. Käsitööoskus oluline mõlemas. 

Mis on realistlik vaade (kui räägitakse optimistlikust ja pessimistlikust, tasub küsida mis on siis realistlik)? 

Tulevik (alati täpsusta, mis tulevikust kaasvestleja kõneleb):
  • Pidev multikriis 
  • Katkised tarneahelad 
  • Vàhem odavat energiat 
  • Väärtuste muutus 
  • Üleüldine lihtsustumine 

Glokaalsus: Open localism Cosmolocalism:
  • Jätkusuutlik disain, asjad püsivad terved ja kaua; 
  • Vajaduspõhine tootmine - siis kui vaja;
  • Seadmete jagamine, kogukonna peale (paranduskultuur);
  • Tehnoloogia valitsemine (taltechis eriala, tausta mõistmine, arusaam asja taustast) 
(Kultuuriakadeemias avatakse ka uus eriala, mille nime ma pean täpsustama.)

Lugemissoovitused esinejat motiveerinud tsitaadid:
  • Ivan Illich. “Ela piirides. Ellu jäàb see, kes mõistab kriisis kiirelt, mida ei saa enam teha.“
  • https://www.lowtechmagazine.com/  - igal probleemil on lahendus!
  •  “Kollapseeru kohe ja väldi ummikuid” John Michael Greer (harjuta kriisiks!)

***

Ja viimane põnev mõtisklus oli arstilt.

Andreas Elme (anestesioloog)  
  • Jaapan, kuidas saada meistriks: 10 000h tööd + hea juhendaja ja andekus, aga praktika enne kõike. 
  • Reanimatsioonis palju käelist. Eksimine tähendab invaliidsust või isegi surma. 
  • Näide, kuidas testida inimese käelisi oskuseid: anna talle pastakas ja lase see kokku panna. Kel oskused kehvad, teeb sellist lärmi, et kostab teise tuppa ära 🙂 
  • Loevad koordinatsioon ja oskused. 
  • Kui me õpime käsitööd, me õpime ka palju muud: 
    • Annab maailmavaate, käsitööga tegelemine. 
    • Mõjutab maailmapilti. Seda, kuidas me maailma näeme
    • Kuidas ma maailmas hakkama saan. Kriisiteema, iseseisuvus. 
    • Maailm pole maagiline! Õpi kasutama tööriistu, tehnikaid, võta asju koost lahti ja pane kinni. 
  •  Põhimure: vastuseis, ei taha, ei saa, võimatu teha. 
  •  Abi: Teadlikus ja taust. Katseta, praktiseeri. Annab palju inimeseks olemisele juurde. 
  • Tundlikkus sõltub käsitööst. Arstil peavad olema tundlikud käed. Seda ülikool ei õpeta, käte tundlikkust tuleb treenida maast madalast (Pillimäng, käsitöö). 
  • Proovi elada ilma kaasaegse tehnoloogiata (hobidest alusta, nt unusta elektrilised töövahendid ja proovi tegeleda oma hobiga nii nagu "sada aastat tagasi". Avastad, et see on võimalik. Saad asjadest paremini aru ja mõistad. tausta). 
Lihtsamaid asju õpid ka paarikümne tunniga mingil tasemel selgeks, aga meistritase võtab aega ja praktiseerimist. Käte tundlikuse treenimine peaks algama maast madalast. Haakus kenasti käsitööga, aga tegelikult läheks loosi kõik. Legod, meisterdamine, voltimine, joonistamine, pillimäng jne. Mida rohkem nokitsemist kätega, seda parem. Sõrmed käima, sõrmeotsad tundlikuks :) 

Ettekanded tulevad ka veebi kuulamiseks, soovitan soojalt. 
Tuli pikk postitus, aga äkki keegi viitsis lõpuni lugeda ja leidis mõtteainet. 

6 kommentaari:

  1. Aitäh, nii põnev lugemine oli! Olen kõigega nõus peale selle käsitöö õppekava asja, see ei haaku esiteks üleüldse koolitulevate laste käeliste oskustega (tihti null, umbes pooled esimese klassi lapsed ei oska kääridega mööda joont lõigatagi...) ja teiseks tundub mulle, et siis jääb midagi kusagil puudu... ja pole ka õpetajaid võtta. Pealegi on tüdrukud sagedamini loomu poolest püsivamad ja seega käeliselt osavamad, aga poistel on puhtalt luustiku arengu tõttu rohkem jõudu, seetõttu sobib tüdrukutele keskeltläbi ikkagi rohkem tikkimine ja poistele puidust kaudi uuristamine, olgu isiklik huvi milline tahes. Aga kuna kortermajade kodudes ei ole ei kruvikeerajat ega nööbi tagasiõmblemise harjumust, on olukord nii või teisiti keeruline.

    Prantsusmaal olevat igasugune tehnoloogia põhikoolis üldse ära keelatud, sest on ohtlik, öelnud meie kooli partnerõpetaja. Seda oli näha, kui ma külasolnud prantsuse lapsed sepikotta viisin, imeilus ja viisakas 14-aastane Gabriel võttis haamri kätte nagu lauanoa, nimetissõrm pikalt haamrivart toetamas... Kõik ruumisviibivad eestlased jahmusid, imelise pedagoogianniga sepp kaasa arvatud.
    Ja meie saksa tuttavate-sõprade hulgas on küllalt neid, kes imestavad, kuidas me oskame autolaternas pirni vahetada või naela seina lüüa. Käsitööhariduses on ilmselt paljudes riikides vaja korralikku reformi, eesti lapsed on vähemalt kooli ajal nõela ja haamrit käes hoidnud, isegi kui see on vastumeelne.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Rõhk peaks olema sellel, mis huvi lapsel on. Kui ikka laps soovib pigem puutööd teha, peaks tal olema see võimalus olenemata soost. Rootsi minu meelest praktiseerib seda, et sul pole sundi, aga on võimalused ja fikseeritud tulemus, mida siis peaksid saavutama.

      Ma olen ka seda meelt, et käelisi oskusi peaks arendama juba lasteaias. On ju turvalisi kääre, hunnikutes erinevaid joonistusvahendeid, savi jne.
      Ja sinna juurde muidugi elementaarsed ellujäämisoskused. Meil on nii kerge haavata tänapäeval, sest elu on mugavaks muutunud.
      Kõrva jäi ka see - Kriisid nagu covid ja sõda Ukrainas ehmatavad ning korraks muudavad midagi mõtlemises, aga need võtavad ka pikemalt perspektiivilt tähelepanu ära. Need on teemad, millega tuleks järjepidevalt tegeleda.

      Kustuta
    2. Jaa, võimalused ja saavutuse ootus on hea mõte, meil klopsivad tüdrukud tihti mingeid ukerdisi kokku ja see sobib siis linnumajaks küll või midagi taolist. Meie koolis on küll sellised käeliste oskuste õpetajad, kes ei tee kellelegi allahindlust, aga on nähtud ka teistsuguseid lähenemisi. Oluline oleks ikkagi oskuse korralik omandamine, kui asi juba ette võetud.

      Elementaarseid ellujäämisoskusi pole meil siin metsaski...

      Kustuta
    3. Minu vanim tütar (10a) on jube kohmakas (vist mingi kordinatsioonihäire). Ükskõik kui palju ma tema käelisi oskusi olen arendada püüdnud väikesest peale - need on tõeliselt halvad. Ma isegi ei unista veel, et ta nõela või varrastega midagi teeks. Aga (!) põhjus, miks ma kommenteerin on see, et siin Soome koolis on tal võimalus olnud ise valida, mis käsitööd teeb ning tavaliselt ta valib mingi puutöö. Tema tehtud pingil on üks jalg viltu ja raamaturiiulile panime metallist tugevdusnurgad, et see püsiks, aga tema ise on nii uhke, et ikkagi oma kätega sellised asjad valmis tegi. Õpetajagi hindab seda tegemist, mitte lõpptulemuse täiuslikkust. Minul on hea meel, et tema tahtmist oma kätega teha maha ei talluta koolis. Riiul on seinas ja kõrgematest kohtadest asjade võtmiseks kasutab enda tehtud pinki. See ei ole allahindlus vaid õpilasekohane lähenemine.

      Kustuta
    4. Jah, kui lapsel on käeliste tegevustega tõepoolest probleem, siis tuleb muidugi läheneda vastavalt tema võimetele. Nii, nagu tuleb õpetada ka muid aineid, ikka võimete järgi. Koolis töötades on aga näha neid lapsi, kes mingit moesolevat nikerdamist teevad suure lustiga ja väga filigraanselt, aga õppekavajärgset käsitööd viskavad kuidagimoodi valmis, sest rohkem ei viitsi ja lõikelaud või padjapüür pole ju popid. See on juba sihipärane looderdamine.

      Kustuta
    5. See on vist üldse eraldi teema, kuidas püsivust arendada ja et inimene harjuks tegema ka neid tegevusi, mida vahel lihtsalt tuleb ära teha. Ilmselt ei pea see olema ilmtngimata koolikäsitöö, milles jàrjepidevust ja kannatlikust arendada-praktiseerida, aga see annab väga head võimalused. Pillimäng muidugi ka. Ma olen 6a klaverit õppinud, see oli üks lõputu harjutamine, regulaarselt, ei midagi kaunist ja meloodilist :) Lõputud etüüdid ja heliredelid. Kui andekust pole, peab olema hobusekannatus, et tulemust näha, aga see on võimalik.
      Koolis oli meil 30 nõelapadja nali teemal “kuidas tikkima õppida”. Teed 30 valmis ja juba oskadki natukene :D

      Kustuta