laupäev, 30. juuli 2022

Saagikoristus!

Täna võtsin kartuleid :) Pealsed kuivasid ära ja oli aeg!


Tomatitest on kõige viljakandvamad potitomatid, ema soetas need taimed kohaliku müüja käest. Üks läks poolenisti välja ja põeb, aga kollane (suht hapu) ja punane (magus) on viljarikkad. Kiirelt hakkasid edenema siis kui õues 30 kanti kraadid läksid. Nüüd olen hoidnud pigem toas aknal, sest rõdul on nii külm ja tuuline. Väga soojade ilmadega vean õue. 



Mu omakasvatatud tomatitest kirsstomat (seemnest pandud) kasvas nagu mets, õitses ja tekitas mõned viljad ka. Ilmselt oleks rohkem ruumi potti vaja, aga ma ei viitsinud neid ühe taime kaupa laiali istutada. Või noh, probleem oli pigem pottides. Rõdul tuul niiviisi keerutab, et on vaja raskeid korralikke suuri potte, et midagi kasvatada. Kammisin küll taaskasutuspoode ja midagi ka leidsin. Aiapoodide aledelt ostsin ka, aga no päris kasvuhoonekogust ikka ei soeta. Nii et läks kuidas läks, ikka maitsta sain ja need olid ka esimesed, mis kandma hakkasid. 

Teised, pakiseemnetest pandud endiselt õitsevad. Need on olnud 100% rõdul, seotud riiuli külge ja sooja majaseina ääres, aga päikesevabas nurgas. Ühel on 1 tomat küljes, aga pisikene. Augusikuu veel ees, eks näis, mis teevad. Samas öösiti on juba nii külm ja udune, olen isegi lilli tuppa tassinud. 

Paprika on olnud kogu aeg toas, kuumal aknal ja nüüd on üks kaun küljes kah. Aga ei liigu edasi ega tagasi. Tekkis siis kui ilmad olid hästi kuumad. Taas mitu taime potis ja oleks pidanud vaid 1-2 jätma. 

Maitsetaimed kasvavad ilusti. Rosmariin, münt, basiilik (vean aeg-ajalt tuppa nagu tomateid, sest too tahab väga sooja), lehtsalat, petersell - suvekuul ostma ei pidanud, sain "oma aiast". 

Lilledega on teine ooper. Hortensiad tunduvad enim mõnulevat ja õitsevad teist kuud jutti. Tahavad palju kastmist, aga muidu väga mugavad rõdutaimed. Täidavad oma suurusega pinda, on atraktiivsed. 

Nelk on potis hästi vastu pidanud, õitseb ja ei vaja väga palju päikest ja vett. 

Lavendel on kapriisne, olen katsetanud kahe erineva sordiga, õitsevad kiirelt ära. Üks kuivas suisa ära (kastetud taim), teised on ilusad. Aias on neid mõttekam kasvatada, emal on terve müür ja ikka veel õitsevad. Ilmselt viin oma potijuurikad ka maale, saab maha panna. Ühed suvelilled, mida ma soetasin juunis, õitsesid vast 2-3 nädalat ja siis kustusid. Ema arvas, et oleks tulnud kasti istutada ja ruumi anda, et suvelill pigem tahaks laiutada. Võibolla, mul siin kaste ei ole ja pigem tahtsin midagi riiulitele panemiseks, sest mulle ei meeldi see toore puidu tooni puitsein. Ehk läheb aja jooksul mõnusamaks ja muudab tooni.. 

Aga noh, esimene aasta, eks järgmisel aastal proovin teisiti. Toataimedele tundub ka rõdu meeldivat, kummipuu vohab ja paar taime, mis toas kippusid lehti langetama, on taas hoo sisse saanud. Iseasi, mida nad arvavad sügisel pimedasse elutuppa naasmisest. 

Ma ei saa ikka üle sellest, et ma pean elutoas hommikukohvi juurde raamatut lugedes tule põlema panema. Suvel! Aga kohe tuleb elutoa remont ja siis ehk saab värvidega natukene heledust juurde anda. Jah, jälle. Lõputu remont :) 

Ma tahaks kirjutada ka Hiiumaa-tuurist, aga hetkel ei viitsi. 

Kuulmiseni!

2 kommentaari:

  1. Kas see kartul oli ka see potikartul? Päris kena saak ju.
    Minu rõdukogemus on välja selgitanud, et mul õitsevad kõige paremini ja kauem lõvilõug, petuunia, lobeelia, lillhernes ja need pisikese õiega nelgid ( sort ei meenu praegu). Kõik muu on pigem kas liiga lühidalt või söövad ussid ära (kress) jne.
    Eks tulebki ilmselt testida.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ja, mul on ka need nelgid ilusad! Ja hortensiad õitsevad kut hullu! Proovi!

      Kartul oli tavaline poekartul, mille ma kevadel ämbrisse pistsin. Kaalusin ka spetskartulikasvatamise ämbri soetamist (ehituspoed müüvad), aga poekülastusega läks kuidagi liiga kaua aega ja kartul hakkas juba õitsema. Kartul oli veitsa tüütu rõdul, ajas pikad pealsed ja need lohisesid rõdupõrandal :D Vähemalt on katsetatud.

      Kustuta