teisipäev, 3. august 2010

Liiklus

Minu autokooliõpingutest on möödas üksjagu aega aga ma ikka naiivselt arvan, et ma üht-teist mäletan. Vähemalt hakkab mul liikluses silma käitumisjooni, mis minu mäletamist mööda ei tohiks nagu lubatud olla. Mitte et ma nii naiivne oleks, et ehmuks sellest faktist, et inimesed reegleid rikuvad. Oh ei :). Pigem on nende näidete sagedus viimasel ajal nii hull, et teeb lausa viha juba.

Esiteks.
Jalgratturid. Kes nad siis ikkagi on? Jalakäija ta pole ja auto ka mitte. Linnas on neil isegi omaette rajad ja sellest saan ma aru. Aga nt olukord, kus kaks rida autodele läheb bussijaama juurest mööda ning mina olen parempoolses. Minu kõrvale tekib jalgrattur, kellel ei ole kiivrit aga on palju hulljulgust. Sõidab pee upakil sadula kohal ja kurvitab autode vahel. Pean silmas ja üritan parajat vahet hoida. Siis jõuame punase fooritule taha ja rattur muteerub jalakäijaks, kel rattad all. St teeb hüpeka kõnniteele, ületab jalakäijate vahel omale teed teha ratta seljast maha tulemata. Tee ületatud, siiberdab ta Sossi mäest üles, endiselt autode vahel seigeldes.
Mida sellisega teha? Kui õnnetus juhtub, pasunab leht jälle, kuidas autoomanikud ei arvesta ja rattur meie linnas vaevu-vaevu ellu jääb. No kuulge, arvestagem üksteisega, eksole.

Teiseks.
Maanteel on piirkiiruseks enamasti 90km/h, no vähemalt neis osades, kus mina igapäevaselt sõidan. Nüüd suvel on välja ilmunud papid valgete sonidega, kes vahel sõidavad linna. Mammi kõrval ja juttu palju. Täiesti tavapärane pilt on see, kuidas papi vahib mammile otsa ja käib mingi ilge diskussioon, nii vinge et ununevad foorituled, suunatuled, kiirusemõõdik jne. Kuna vanainimene on varane, läheb ta linna tipptunnil, sõidab keset maanteed kahe rea vahel ja nt 60ga. Mul on mitu hommikut olnud mõned sellised teel ja no ei saa nendest mööda. Sõida kui aeglaselt tahad, mind ei häiri ja ma ei arva, et peaks kihutama aga no jäta teistele ka ometigi ruumi!
Reaktsioonikiirus pole ka enam see, mis nooruses, minu meelest. Kas juhiks olemisel ülemist piiri on? Mitte et ma neid inimesi alahindaks, mõned on tõesti kobedad ja asjalikud aga mitte kõik. Teadsin 80ndates juhti, kel infarkte mitmeid olnud aga raudselt sõitis kuni surmani.

Kolmandaks.
Maal kehtiksid nagu mingid omad liikuseeskirjad :). Täiesti tavaline on see, et auto peatub ristmikul ja mitte hetkeks, vaid sa pead tast mööda saama ja oma pöörde tehtud. Ma ei viitsi praegu LEsse piiluda aga minu meelest on mingi arv meetreid (5 või 7?), millest alates tohtis alles peatuda-parkida. Ja see on krooniline...

Teine tõeliselt mus aeg-ajalt hirmu tekitav probleem on lapsed "maaliikluses". Maal on nad enamus nn vaba käiguga ehk lastakse õue mängima hommikul ja siis aeg-ajalt heidetakse pilk aknast, kas on alles ja kas ei röögi. Kui on häda, tuleb kõvasti röökida ja vanaema tuleb lahendab kõik mured. Kohati mulle tundub, et ellu jääb see, kes kõvemini kisab :) (see on irooniaga öeldud, mitte et ma lastest kehvasti arvaks). Muul ajal ei näi keegi nende tegevuse vastu huvi tundvat ja enamasti nad ei sega kedagi ega põhjusta probleeme.

Aga mida ma vahel pelgan, on need allameetrised, kes ilmuvad sulle auto taha ei tea kust ja sekunditega. Meil on ühel lapsel tänavas tekkinud selline kutsu, millel on rattad all ja mille otsa istudes saab teda jalgadega edasi lükates liigutada. Ja see tibi, kes sellega niiviisi sõidab, on suvega saavutanud sellise osavuse, et hirm hakkab. Nimelt maja eest tagurdades ma lihtsalt ei näe teda. Korra isegi ütlesin tema vanemale vennale, et ole hea ja vaata või hoia kinni vms, sest ma lihtsalt kardan talle otsa sõita. Tibi ise on pisikene, vast 3aastane, vanaema kutsub nukukeseks :). Nukuke läheb vanaema ja vennaga õhtul koju ka niiviisi, et vanaema on pool km eespool ja lapsed tulevad sabas üle sõidutee ilma igasuguse valveta, kutsuga koos. Hiljuti just olin kodust välja sõitmas ja venisin nagu tigu, sest tütarlaps kutsuga oli keset teed ja kimas diagonaalis üle risttee ilma et oleks vaadanud, kas maanteelt autosid tuleb vms. Kas tõesti on täiskasvanud nii kindlad, et kohalikud juhid lastega arvestavad?
Lihtsalt, vahel on kõhe.

6 kommentaari:

  1. ojee, kirjutan alla. need nr. 2 on "vanamehed Mossega" :) kunagi kuskil lehes kirjutati ka nendest ja liigitati sellise nimetuse alla, vist Õhtulehes, kus liiklejaid klassifitseeriti. mina liigitusin "lõugava moori" alla, no see, kes autoroolis kõva häälega omaette teisi liiklejaid sõimab - paraku on põhjust selleks pea iga päev.
    Anu

    VastaKustuta
  2. Vot sel suvel olen mina ka tundnud, et LE pole nagu midagi ja ilmselt Hiiumaale tulijad arvavad, et see üldse siin ei kehtigi. Ilmselt loodetakse, et lugu ühest autost, mis korra päevas sõidab, on tõsi.
    Minu pingerida on selline
    1. Lätlased - neid on sel aastal kohe eriti palju, nagu vanasti soome numbriga autosid. Ja kahjuks enamik pahameelt tekitajad on just nende numbrimärkidega. randa sõidetakse või su autost üle, mis siis et viisakad inimesed otsivad kitsal teel "tasku" või lasevad teisel otsida. Ringteele sõidetakse vaatamata jne.
    2. Jalgrtturid - maanteel 2-3 reas, seda ka kurvides. Ja kui pahased ollakse, kui mõni 30ga 90 alas sõitev auto neile märku annab, et nii pole ilus.
    Tulin tund tagasi Kärdlast. Terve tee sõitsin auto taga, mis enamus aega juhipoolsete ratastega keskjoonel või üle selle teises reas oli. Imetlesin vastutulijate julgust, sest mina oleks taolist "kalduvat" autot peljanud. auto oli uhke linnamaastur, aga roolis ka selline nn "vanamees mossega"

    VastaKustuta
  3. Ma otseselt ei karju ja olen roolis tüünelt rahulik aga viimasel kahel nädalal olen isegi paar korda signaali põhja vajutanud. No sigatsemisega ei saa lihtsalt leppida.

    Lätlaste osas on huvitav, et niiviisi. See on vist see sündroom, et kodust eemal teen mis tahan? (soomes ju laaberdavaid purjakil soomlasi ei näe nii massiliselt kui meil).
    Ma alati kiidan nt maanteed Riiast Tallinnasse, et nii mõnus on sõita ja kui viisakad on nt rekkajuhid jm läti numbriga autod, kes lasevad sul mööda sõita viisakalt. Seal on suur lai teeperv ja kui eessõitja näeb, et sa plaanid möödasõitu, tõmbab lätlane teeservale ja annab märku. Eesti numbriga auto seda ei tee, sest pole harjumust. Peab meeles pidama ja järgima aga see võtab aega. Õudselt alati kaifin, pole seda muret kuidas aeglasemast rekkast mööda saaks ja kas lasevad jne.

    VastaKustuta
  4. minu arust võiks meil juurduda komme, et KÕIK ratastel (mootoriga ja ilma) liiklejad mööduvad teis(t)est vasakult poolt, nii nagu auto autost. nii motikad, rollerid kui jalgratturid.

    maanteel olen kahes rollis, ratturina (kiivriga, ja üritades võimalikult vähe autode ruumi ära võtta) ja autojuhina, seega mõistan mõlema ängi teise poole suhtes. aga kindel on see, et autojuhtide kannatamatus ja ülbus ratturite suhtes vajab veel arenemist (õigemini taandarenemist). meil lastakse signaali enamasti vihaselt, pikalt ja ennastkehtestavalt - a la maantekunn on auto, mitte rattur; aga neis riikides, kus jalgrattureid maanteesõitu tegemas kordades rohkem kui meil, pigem väike törts endast märku andmiseks, mis on turvaline mõlemale ja sümpaatne.

    ma ei poolda tegelikult ise kahes reas sõitmist (kolmes kindlasti mitte), aga kui rattureid on näiteks 6 ja rohkem korraga trenni tegemas, siis tundub 2x3 jaotus igati adekvaatne. ega neid rattureid nüüd nii palju ka ei ole, et autod peaks pidevalt 30ga sabas sõitma. rohkem tolerantsi!

    VastaKustuta
  5. Keelekõrv, usu mind, ma tunnen normaalse ratturi ära :). Siin on juttu ikkagi keissidest, kus inimesele lihtsalt EI LÄHE korda reeglid.

    VastaKustuta
  6. Vanusepiirang on keeruline teema. Viimasel ajal veeretan enamuse aega mööda lõunaosariikides ja siin on Kütiorus üks tore möldrionu, kel aastaid 96. Sõidab autoga (Nivaga). Ilmselt aeglasemalt kui mina oma vähemate aastatega, aga pole temaga liikluskeerises kokku puutunud. Kas peaks teda kuidagi vanuse pärast ahistama? Saab enda ja oma veskiga siiani kenasti hakkama. Silm särab peas, nii et hää vaadata.

    VastaKustuta