teisipäev, 29. aprill 2025

Rongi rattad ragisevad

Selle tripi eesmärk oli ära proovida kohalikud rongid. Linnadevahelised, linnast maale viivad rongid ja üleüldse, kuidagi oli vaja end proovile panna ilmselt. Idee sain ma oma õpetajalt, kes on viimastel aastatel reisinud vaid riikides, kus on rongiühendused. Tema reisid on muidugi juba kõrgem pilotaaž võrreldes minu esimeste katsetega, aga nõuandjana oli ta hea allikas.

Millega mina metsa panin? Alguses proovisin erinevaid kodulehti ja äppe, aga ei seadistanud neid 100% nö töökorda. Mul on rumal paranoia alati, et kui ma pole kindel, kas ma tegelikult ka seda äppi või veebikeskkonda lõpuks kasutan, siis ma kas panen miinimumkoguse andmeid või hoopis kasutan esmaseks aktiveerimiseks midagi feiki. Ma isegi hetkel ei mäleta, mis hetkel mul miskit viltu läks, aga mul on meeles, et ma alustasin TrainLine lehelt, testisin kuupäevi, uurisin hindu ja erinevaid liine, sain  teada, et seal on teenustasu ja isegi kui sa leiad sobiva variandi, võib see trainline sind suunata ikkagi lõpuks konkreete vedaja lehele. Ja sellel konkreetse vedaja lehel ei olnud minu andmed 100% sisestatud. Kui ma maksmiseni jõudsin, siis süsteem lasi kaunilt kõik andmeid sisestada, aga ilmselt ei linkinud minu algse puuduliku kontoga (ega täiendanud seda). Ma kiirustasin ka, sest odavad piletid olid just müüki tulnud (mida varem osta, seda soodsam) ning tahtsin esimesed piletid soetada enne kui läbimüüdud saavad.

Enne piletite soetamist ostsustasime ka osta omale RailCardi, mis kehtib kahele koos reisimiseks (30 naela kahele). See on isikustatud ja fotodega äpp, mis annab olenevalt liinist ja kellaajast kuni 30% piletihinnast alla. Kuna meie liikumised olid suht vabad (va vist üks trip, mis oli peak time ajal), siis saime seda benefitsi kasutada hoolega. Railcard´i ost oli edukas, seadistamine ka. 

Tagasi aga selle apsaka juurde. Nimelt siis jah, tegin makse, sain piletid äppi ja sekund hiljem piletid tühistati. Proovisin lollist peast uuesti, et äkki ajutine apsakas? Ikka sama. Siis tuli kerge paanika. Kaks satsi pileteid soetatud, aga pileteid ikka ei ole ning krediitkaardilt on 2x makse maha läinud. Tegin ticketi ja jäin ootama tagasisidet. Peale mõne meili vahetamist ja ühte kõnet, sain raha tagasi ning olin valmis uuesti katsetama! Nüüd olin juba targem. Kõigepealt vormistasin konto ScotRail lehel (olin enne kindlaks teinud, et meile piisab vaid sellest vedajast), seejärel logisin sisse ja välja, et olla kindel, et kõik toimib ja konto on korralikult setup´itud. Järgmine samm oli tõmmata uuesti äpp, seadistada ja vaadata, kas link on veebikontoga olemas. Kõik tundus toimivat :) Siis julgesin uuesti proovida pileteid osta. Seadistasin ka apple pay, mida ma muidu Eestis ei kasuta. Kõik toimis. Piletid olid kehtivad ja vajasid vaid enne trippi aktiveerimist. 

Piletit ostes nagu mainisin varem, tuleks siis jälgida, millisest jaamas ja kuhu sõita, meil oli see kriitline ümberistumise puhul. Lisaks märkida, kas oled railcardi kasutaja ning siis on odavamatel piletitel kirjas kõikvõimalikud lisatingimused. Osadega saab splittida, osadega on tagasisõiduaeg lahtine, saad ise valida, va peak time. Sõitsime rongiga 8 korda (3 linna ja üks maakoht) ja kokku kulus ühele 67 naela.

Rongid on sellised kodused, pehmete istmetega, osades vahedes saab lauakese taha end seada. Obani sõites olid meil kindlad kohad kindlas vagunis. Mujal mitte, ise valisid ja kohvrid sai jätta kohe sissepääsu juures olevasse riiulisse. Igas rongis oli train manager, kes on lahke ja jutustav. Küsis pileteid, konrollis Railcard´i. Obani tripil olid joogid ja suupisted lisatasu eest, pikem sõit ka. Lahe oli see, et kui poole tee peal tagumised vagunid lahti ühendati ja vaid kaks edasi Obani sõitsid, siis käruga train manager läks mööda perrooni lahtiühendatud vagunite juurde ning tema käru tõsteti siis sinna ümber. Meie aga saime uue seltsimehe vagunites elu korraldama. 

Edinburghi läks Glasgow´st ronge murdu. Läbisõidu kohad olid erinevad ja sõiduaeg ka. Minnes sujus kenasti, aga tagasi tulles nt oli Edinburghis kaks rongi, mille väljumisajal oli vahe 4 minutit ja mõlemad väljusid samalt perroonilt. Esimene sõitis palju kauem kui meie oma. Taas oli perroonil hästi lahke train manager, kes kohe tõttas appi ja kinnitas, et jah, peate natukene ootama. kohe tuleb ette uus rong ja siis saate sõitma minna. Mul ei meenu hetkel, kas meil oleks olnud õigus ka teise rongiga tagasi sõita. Igaks juhuks ootasime. Nad on uskumatult jutukad seal, mulle nii meeldis :)  Edinburghi suunal olid uued ja kaasaegsed rongid. Sõitsid hästi vaikselt, nagu õhkpatjadel. 48 minutit, mõned peatused ja olimegi kohal. Maastik on huvitav, mõlemad suured linnad ju iseenesest aga sisuliselt kohe jaamast välja sõites algab heinamaa ja lambakarjad. Ilus roheline maastik ja maaelu. Mul on tonnide kaupa rongiaknast tehtud videosid... praegu lausa naljakas vaadata, aga siis oli kuidagi nii oluline jäädvustada.

Mis ma teile siis veel rongidest räägiksin? Ma ei saanudki päris aru piletite splittimisest. Sisuliselt saab osta split pileti ja see genereerib ühele reisijale 4 return ticketit (kui mõlemad otsad on split, enamasti oli üks). Vagunit ega rongi vahetama ei pea, sama koht kehtis, aga pileti tüüp oli split ja odavamad olid need ka. Ilmselt peaks nendega siis saama ka vajadusel rongi vahetada selles split jaamas, aga kuna meid see ei puudutanud ja ajaliselt ei märganud, et rong oleks kuskil kauem seisnud, pileti oli odavam, siis kasutasime. Ilmselt midagi piletitsoonidega seoses? Guugeldamine andis ühe artikli, kel huvi, loeb ise edasi - https://www.scotsman.com/news/transport/how-i-save-money-on-scotrail-fares-in-ways-you-might-not-have-thought-of-5078975?

Glasgow Centralist Sanquhari

Snakid :)

Obani minnes kindlad kohad

Igas suuremas jaamas on raamatupood. Mulle meeldis see viis, kuidas töötaja on käsitsi koostanud raamatutuvustused. Uskumatu viitsimine! Sama nägin ka suurtes mitmekorruselistes raamatupoodides. 

Obanist tagasi kahe vaguniga.




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar