esmaspäev, 9. mai 2022

Kas teil oli nii palju juute?

 Olles rahvusvahelises seltskonnas olnud ligi 18 aastat, tuleb ikka ette olukordi, kus tuleb teha inimesega linnapeal üks ring ja rääkida pisut ajaloolisest taustast. Ühelt poolt mulle meeldib, teisalt jälle kui on küsimused, milleks ma pole valmistunud, siis ma olen hädas sõnavaraga (ma saan hakkama tööalaselt, aga kui asi kisub ajalukku või ilukirjandusse, siis ma eelistan olla enne ettevalmistatud). 

Ja no korduvalt on juhtunud nii, et kui mainid küüditamise teemat, tuleb küsimus: "kas teil oli siis nii palju Eestis juute?" Enda meelest on küll sadu kordi jagatud seinal korralikus tõlkes artikleid ja vabal hetkel kui teemaks pisikese maa ajalugu jms, siis ka selgitatud, aga ikka nagu valge laik eurooplastel see küüditamisteema Baltikumis. 

Kas see on tõesti mingi väikerahva kiiks, et pisut põhjalikumalt ajalukku minnes alati seda esile tuua? Ma ise ei oska seda ka teemas ignoreerida, sest see on üks oluline verstapost ja pisut võiks avada ka tagamaid, miks me rahvusena reageerime vahel nii nagu me reageerime. Teine, millest ma alati räägin, on see segane lugu meil siin läbi sajandite, et olid mõisnikud ja maarahvas, siis linnad ning seal paralleelkihina siis võim. Kuidas sa muidu mingeid vanalinnas ettetulevaid asju siis seletaks? 

Meie ajalugu on ikka üks körtpärtli särk, ausõna. Hea kui ise aru saad ja meeles suudad pidada. 

3 kommentaari:

  1. Mnjah, mina sain alles mõne aasta eest mingi vene autori raamatute abil aru, et nii juudid kui "vennasrahvad" olid ka veel kuuekümnendatel venemaal tõsiselt tagakiusatud, lausa töö- ja elukohtade keelamise tasemel. Suurem osa ajaloost on hirmus segane asi ja veel segasem on seda enam-vähem stabiilse valitsusega riikide esindajatele seletada.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Üsna võimatu kohati jah.
      Parim küsimus oli mul hiljuti ühelt Moldovas kasvanud neiult, kes elas pikalt Rumeenias (seal on tihe migratsioon, rikkam kui Mol) ja siis aastaid Põhjamaades "Kas see oli ikka teil okupatsioon?"

      Kustuta
  2. Ma võin ma arvan sama lolle küsimusi esitada. Mul puudub aim, milliseid inimvastasuse kuritegusi on nende vennasvabariikide/rahvuste vastu tehtud kogu nende ajaloo jooksul. Ning kuna seostamine Eesti/NLiiduga võib olla nõrk, siis imestan suuril silmil järgmisel korral uuesti.

    VastaKustuta