pühapäev, 1. veebruar 2015

Shoti terjeri värvid

Ma olen viimasel ajal pidanud ca paar korda seletama inimestele, mis värvi on olemas shoti terjereid. Täiesti loomulik tundub see, et shotikad on mustad. Natukene teatakse ka seda, et neid on olemas nisukarva aga brindle´i ehk kirju osas on arusaamu erinevaid. Selgitan siis nii palju kui mina tean. See ei ole absoluutne tõde aga ma loodan, et mööda väga ka ei pane :)

Kirju ei ole toon, mis tekib vanadusega. Kirjuks võib koer minna muidugi ka siis kui tema vanemate liinides on kirjut sees aga see ei ole nö üks vanaduse tundemärk. Suska nt elas elu lõpuni mustas kasukas. Vanadusest lähevad halliks pigem koera näopiirkond (habe, suu ümbrus, kõrvad). Kirju on ikkagi kirju karvastruktuuri mõttes (juurest otsani). Mina ise teen vahet hallil ja loomulikul kirjul.

Nt kui Blacky sündis, oli ta must kutsikas. Niiviisi on ka kirjas tema tõutunnistusel. Geneetiliselt sai ta aga kaasa sutsukene kirjut ning ma isegi ei mäleta, mis vanusest aga kuskil kuldses keskeas B. kasukas enam 100% must ei olnud.

Blacky 3-aastane

Blacky 6-aastane, parempoolne

Siin näeb pisut üht kirjut poissi kutsikana, pildil on noormees Vagabond arvutis :)
Ma olen oma silmaga näinud nii beezhika alatooniga kirjut kui ka hallika alatooniga.
Rosina papa Kari on ka kirju aga ema Ronja must.

Ja nüüd siis veel nisu ehk wheaten. Siin meie matkapildil peaks olema Ludvig:


Nisusid on Eestis veel muidugi aga ma arvan, et ma ei eksi kui ütlen, et domineerib siiski must. Kennelliidu registri andmetel on meil 23 nisuvärvi shotikat.

Allikas: register.kennelliit.ee

Märksõna "brindle" andis tulemuseks 131, märksõna "must" aga andis vasteks "289". EKL baas ei ole värvuste osas just ühtselt kirjeldatud. Koguarvuks on EKLis regatud 448 shoti terjerit aastatest 1985 - 2014.
Leidsin, et toonidest on kasutusel olnud veel "tumebrindle" (2009), "tiigrikarva" (1992 ja 1989) ja  "kährik" (1991). Viimane on eriti koomiline määratlus ja tänapäeval enam ei kasutata.
Ametlikult eksisteerib ikkagi 3 tooni - must (black), nisukarva (wheaten) ja kirju (brindle).

Muide, ka see tuleb paljudele üllatuseks, kuidas nisukarva kutsikad tulevad. See on geneetiline trikk :) ehk et minu aru saamist mööda võivad olla ema ja kutsikas erinevat värvi. Kasvatajad oskavad seda paremini seletada aga registrist just vaatasin, nt et viimati sündinud nisukarva kutsika isa ja ema olid mõlemad regatud kui mustad. Aga oli ka kombinatsioon, kus nisuvärvi isane ja must emane andsid 4 nisuvärvi kutsikat.

Tõuajaloo seisukohalt on kõige vanem siiski kirju ehk brindle. Must hakkas domineerima siis kui Roosveldil oli Fala ning filmistaarid end oma shotikatega meedias näitama hakkasid.
Vot selline lugu siis nende värvidega.

EKLs on andmed registreeritud koerte kohta, st statistikas ei kajastu surnud koerad, mistõttu nendes arvudes kajastuvad ka praeguseks lahkunud koerad. Samuti võib olla (ei pruugi) Eestis koeri, kes ei ole siin registrisse kantud ja elavad nn välisriigi reg koodi ning passiga. Parandage mind kui ma eksin. 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar