reede, 7. juuli 2023

Autosid palju?

 EPLis jäi täna silma artikkel, mida ma lugeda ei viitsinud (palju autosid Tallinnas, vähe autosid Tallinnas jne), aga ma tegin selle vea, et lugesin kommentaare. Ei midagi uut, vähesed teemasse, enamik lihtsalt viha ja kadedus. 

Aga kuidagi jäin sellele kõigele mõtlema. Et mida siiski lahendatakse ja mida vastu pakutakse? Mulle tundub, et see kõik on nii linnakeskne… 

Ja muidugi mõtlesin ka enda aspektist ennekõike, et miks mul on auto. No miks on, mõned näited:

- igal laupäeval sõidan 12km maale, viin tema tellitud asjad sinna, pestud pesu ja veekanistrid, käin kohalikus poes emale süüa ostmas, võtan pesukoti ja tulen tagasi koju. 

- aeg-ajalt tuleb esivanem vedada linna õe juurde või arstile. Kepp, kuuldeaparaat, vaevaline liikumine. Külla minnes ka suur kott mooside ja mahladega, juurikatest rääkimata. 

Õnneks suvel saab ta veel rattaga ise poodi (2x2 km). Veel jaksab. Eelmise ratta vahetas just välja, sest jalg ei anna põlvest kõveraks ja tal oli raske jalga üle teise diagonaalse pulga tõsta (naiste linnaratas, aga kehv disain). Uus on madala pealeminemisega, vändata veel jaksab. Poe ees tuleb tasakesi maha ja võtab korvist kepi toeks. Hästi tubli on! Talvel on keerulisem, Coop (ainuke, kes seal piirkonnas kojuvedu pakkus) enam seda piirkonda ei teeninda. Kui ma tahan vaba nädalavahetust, tuleb enne maal käia. Autoga, sest poekotid ja minu aeg. Jaamast ema juurde on 2,5 km. Ma olen pidanud seda teed jala käima oksendamiseni lapsepõlves, enam väga ei taha :)

- on reede õhtu ja koeral tekib pöörane kõhuvalu. Helistan kohalikule vetile ja küsin nõu. Ruttu lemmikloomakiirabisse! Koer autosse ja linna. Ca 30km. Kliinikus oleme ca 5 tundi, koer on naastes valuvaigistitest uimane ja jääb autos magama. 9 kilo poleks raske jaama ka tassida, aga rongid siis enam ei liigu. Koju saame hilja. Kahe kuu jooksul tuleb veel käia Nõmmel onkoloogias ja Tartus kompuuterdiagnostikas. Nüüd vist Elron isegi lubaks koerad salongi kui oleks reisiboks, kuskilt jäi silma, et uued eeskirjad. Siis ei lubanud, vaid lemmikloomaalas. Õnneks on auto ja ülemus, kes annab Tartu ja Nõmme jaoks vaba päeva (puhkuse arvelt muidugi). Isegi visiit Nõmmele võtab kokku ca 3h sõiduaega + mitu tundi kliinikus.  

- Etendus draamateatris. Käin viimasel ajal küll harva ja suure valikuga, aga vahel ju tahaks. 4 tundi, kaks vaheaega. Viimane rong Tallinnast ca pool 11 õhtul. Muid ühistranspordivahendeid ei ole. Nüüd on vist bolt rent ka, aga auto peaks siis vist linna tagastama, pole uurinud tingimusi. (Kui kaalusin, kas osta auto tööandjalt välja või proovida pikajalist renti, oli autolaen odavam. Ja osad lühiajalist renti pakkuvad firmad ei lubanud koera nt). Seega ikka oma auto. 

Kodukontorist ei pääse piisava varuga tulema (tööasjad, koerajalutus enne pikka üksijäämist, sõiduaeg, ummikud), kontori garaaži enam jätta ei jõua. Panen Solarise parklasse ja maksan pärast peaaegu terve teatripileti hinna parkimise eest. Aga turvaline koht ja saab kiirelt maale tagasi sõita. On öö ja koer ootab. Aga noh, olen teinekord targem ja planeerin paremini, aga tööpäevapikkus ei ole alati minu kontrolli all. Jah, muidugi ma saan endale seda lubada, ei kurda, aga rongiga oleks mugavam. Õnneks ei ole kõik etendused nii pikad!

Lisaks, olles rongiga igapäevaselt linnas koolis käinud ja seejärel aastaid linnas tööl, on mul tunne, et ma olen lõpuks ka mõne mugavuse siin elus ära teeninud. Need nõukaaegseid ronge kui keegi veel mäletab, ei anna õnneks võrrelda kaasaegsetega (sõiduaeg, soojus, mugavus va tipptunnil istekohtade puudus). Vahelduseks on täitsa toredad.

Ma tegin hiljuti arvutusi. Teoorias ma peaks käima kontoris 4x keskmiselt kuus. Seega 16 piletit x 2.55 Elronile = 40.80. 30p kaart 32 Eurot. 

Kui on tore kuiv aeg, kõnnin jaamast 3,5 km jala kontorisse  ja hoian kokku. Talvel ei tahaks :). Kodust on raudteejaama  jala 1.1km, oleks täitsa tore matk ilusa ilmaga, ca 9 km päevas. Ilmselt oleksin heas vormis :) Kui peaksin Tallinnas trammi või bussi kasutama, tuleks ühistranspordipileti summa lisaks. 

Auto kulutab kütust ca 6 ja pool liitrit sajale (jah, mulle meeldib suur ja hea kiirendusega auto, turvaline möödasõite teha). Seega ca 60km linnakorrale, kuus 240km. Ma ostan viimasel ajal nii harva bena, et ei mäleta hinda. Mis see meil praegu on, poolteist eurot või rohkem? Ütleme, et kuus kontorile kuluks 16 liitrit x 1.5, st ca 25kas. Lisame ajakulu ja paindlikkuse puudumise (rongiajad, kodus ootav koduloom). 

Mis mind motiveeriks? :) 

Kui koera poleks, siis ma kaaluks tõsiselt ratast, kuigi arvestades päritolu ja vaesust, milles me elasime pikalt, peaks mul vist ikka asjad väga halvasti olema kui ma vabatahtlikult 100% rattale lülituksin. Ja siis on vaja ka pesemisvõimalust, riietust, jalanõusid, läpakat mahutavat mugavat seljakotti, poekottidele lisakorve jne Tahaks natukene aega ka mugavusi siin elus :) 

Nii et need, kes linnas autodega võitlevad, mida te meiesugustele pakute? Minu praegune tööandja on oma panuse juba mulle andnud kodukontori ja kesklinna garaažis tasuta parkimise näol. Sinna aga pean ma siiski kuidagi pääsema. Maksud on mul alati makstud, aga autode probleemi te sellega ju ei lahenda. 

4 kommentaari:

  1. Ega selle kogu "võitluse" iva polegi ju, et inimesed, kellel on tegelikult ka vaja või väga palju mugavam autoga käia, autosõidust täiesti loobuksid. Küll aga võiksid autogamitte igapäevaselt sõita inimesed, kes sõidavad Kopli algusest TLÜ juurde (ajal, mil trammid veel sõitsid) ja kurdavad, et istuvad ummikus, või 35-aastased kahe terve jalaga inimesed, kes sõidavad autoga tööle (ja kurdavad samuti, et istuvad ummikus ja, oh kurja, tööandja ei paku Tallinnas elajatele tasuta parkimist), sest "trammipeatus on nii kaugel" (6 minutit jalutada). Kui saaks kasvõi poole nendest inimestest auto asemel muud eelistama, oleks õhk puhtam ja elu mõnusam.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Jaa, täiesti nõus, aga saavad kõik ühe raksuga.

      Kustuta
  2. Ma olen nüüd mõned kuud päris palju sõitnud Tlns ühistranspordiga. Ja mind häirib lehk. Ja mustus. Nii et, kui ma ka peaks. Ma pole väga kindel, et oleksin valmis autost bussi kolima. Päris mitmel juhul saab bussiga isegi kiiremini + parkimist ei pea otsima ja maksma. aga rõve on

    VastaKustuta
  3. Mudugist eriti praeguste hullude ummikutega istun ise ka pigem autosse, kui ootan bussi, mis tänase ühe artikli järgi võib hilineda kuni 50 min?!?! ja istub samamoodi ummikus veel tund aega. Et noh.. sorry :(

    VastaKustuta